Tydzień Biblioterapii

 Od 14.11 - 21.11.2022r. odbywa się Tydzień Biblioterapii. 

Biblioterapia kształtuje właściwe postawy, przyczynia się do pracy nad sobą, do samoakceptacji, uczy reakcji na trudne sytuacje oraz wpływa pozytywnie na emocjonalne stany. Poniżej znajduje się kilka  propozycji książek z naszej szkolnej biblioteki, które polecamy:
Poczwarka / Dorota Terakowska
Silna / Dominiki Słowik, Natalii Fiedorczuk, Katarzyny Bereniki Miszczuk, Agnieszki Płoszaj, Anny Cieplak i Anety Jadowskiej (zbiór opowiadań)
Orkan. Depresja / Ewa Nowak
Gwiazd naszych wina / John Green
Nie wiesz o mnie wszystkiego/ Joanna Jagiełło
Siła stresu.: Jak stresować się mądrze i z pożytkiem dla siebie. / Kelly McGonigal
Równowaga: jak ogarnąć dietę i odzyskać spokój / Agata Głyda

Poniżej zamieszczamy artykuł pani Ingi Staszowskiej "Wartość czytania". Ponadto w środę odbędą się warsztaty z panią psycholog o relacjach międzyludzkich w aspekcie lektury "Mały Książę".

Wartość czytania

Obserwując postęp technologiczny, który pozwala młodym ludziom się rozwijać, uczyć lub osiągać to, co nie było do zdobycia, coraz rzadziej można spotkać młodych ludzi z książką. Czy laptop, telefon, tablet albo internet są w stanie zastąpić książkę? Czy szybko rozwijające się technologie, dostęp do informacji sprawia nam przyjemność? Czy dzięki temu faktycznie się rozwijamy? Czy książki i biblioteki w dobie internetu powinny przejść do lamusa? Czy faktycznie książki są nudne? Ciekawsze jest spędzenie kolejnej godziny na „ekscytującej” grze niż na przewracaniu kolejnych kartek i oczekiwaniu na to co się ma wydarzyć? Może nie trzeba czytać lektur, bo streszczenia są dostępne w internecie? Odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna. Faktycznie dzięki szybszemu przepływowi i dostępności informacji ludzie mogą nabywać nowe umiejętności i wiedzę, szybciej sprawdzić potrzebne informacje lub od ręki przeczytać streszczenie lektury. Ale czy to nam wystarczy? A może kontakt ze słowem pisanym jest równie ważny? Niestety powszechny dostęp do internetu i telefonów, komputerów niesie za sobą pewne ryzyko. Ludzie XXI wieku żyją w biegu, informacje również są podawane skrótowo i szybko, by mogły być zakodowane. Natomiast w  grze sami możemy stanowić jaki będzie jej koniec, niż domyślać się, co autor ma na myśli...
 A gdyby tak na chwilę się zatrzymać... Iść do biblioteki lub księgarni... Rozejrzeć się po regałach z kolorowymi okładkami... Wybrać tę jedną... i wrócić do domu... usiąść w wygodnym fotelu i zatopić się w lekturze...
Jak pokazują raporty Biblioteki Narodowej, niestety nie czytamy. Czy to brak czasu, czy zmęczenie, czy też inne powody sprawiają, że nie sięgamy po klasyczną, drukowaną książkę... Ale czy zastanawialiśmy się kiedyś, co może dać nam czytanie książek? Czy my, w tym zabieganym świecie możemy jeszcze po nie sięgać? Czy czytanie może być przyjemnością? Czy są jakiekolwiek korzyści z czytania? I po co w ogóle czytać?
Jak się okazuje czytanie może być przyjemnością, wytchnieniem po ciężkim dniu. Sięgając po książkę, poznajemy historie i dzieje innych, ubogacamy swoje słownictwo, poprawie ulega nasza pamięć i zdolność koncentracji uwagi. Dzięki czytaniu „trenujemy” swój mózg, ponieważ jest to czynność w wysokim stopniu aktywizująca jego pracę, rozwijają się również nasze zdolności empatyczne, a także zredukowany może zostać stres. Jak podają badania, już nawet 6 minut czytania fabularnej prozy obniża poziom hormonu stresu (kortyzolu) nawet o 68 proc. Czytanie różnych gatunków literackich pozwala nam na rozwijanie wyobraźni, kreatywności oraz poszerzanie własnych umiejętności komunikacyjnych i społecznych. Przeprowadzone badania przez zespół dr R. Freidlanda wykazały, że  czytanie, podobnie jak np. gra w szachy, może w znacznym stopniu chronić nas przed zapadaniem na chorobę Alzheimera - ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera jest 2,5 razy mniejsza osób, które regularnie czytają.
 Lista powodów, dla których warto regularnie czytać, jest bardzo długa. Czytanie może być przyjemnością, jeśli stanowi wybór, a nie przymus. Ważne jest, by czytać to, co lubimy, nie zmuszać się do treści, które niekoniecznie do nas trafiają. Może warto z czytania uczynić rozrywkę, która pozwoli się odprężyć.

Molicka M., „Kto czyta – rozumie”. Psychologia w szkole, nr 3(49)/2015 s. 4–11.
Moskal K., „Pod wpływem lektury”. Psychologia w szkole, nr 3(49)/2015 s. 12–16

Inga Staszowska

 

http://biblioterapiatow.pl/images/Justyna/dzien-biblio/Oglnopolski%20Dzie%20Biblioterapii%202022%20plakat.jpg